Tachograf to urządzenie pomiarowe, które pozwala na odnotowanie odległości, jaką przejechał pojazd. Dodatkowo prowadzi on pełen rejestr jego prędkości, przerw od jazdy oraz czasu ich trwania. Korzysta z niego każda firma transportowa – nie tylko dlatego, że jest wymagany prawnie, ale również z uwagi na zwiększone bezpieczeństwo.

Jak działa tachograf?

Jak wspomniano wyżej, urządzenie zapisuje rozmaite informacje na temat przejazdu samochodu. Jest on wymagany prawnie w firmach transportowych, a jego brak – w razie kontroli Inspekcji Transportu Drogowego – będzie wiązał się z karą.

Poszczególne rodzaje tachografów różnią się między sobą metodologią działania, jednak co do zasady – zapewniają ten sam efekt końcowy. Starszy typ, tachograf analogowy, wciąż można znaleźć w pojazdach, które został zarejestrowane przed 1 maja 2006 roku. Po tej dacie – w pojazdach transportowych montowane są wyłącznie tachografy cyfrowe.

Pierwszy z wyżej wymienionych rodzajów tachografów – model analogowy – zapisywał w formie wykresu wszelkie wymagane informacje. Za pomocą specjalnego rysika, tworzył na papierowej tarczy rysunek, który był oparty o ilość zębów koła wzorcowego – i na tej podstawie określał aktualną prędkość pojazdu.

Na ten moment, w nowych autach znajdują się tylko tachografy cyfrowe. Dla ich funkcjonowania niezbędna jest tzw. karta kierowcy – bez której urządzenie nie zostanie uruchomione. Zarejestrowane przez tachograf dane są przechowywane przez okres jednego roku – na wypadek kontroli czy wypadku.

Tachograf a prawo

Polskie prawo nakłada na firmy transportowe obowiązek montażu tachografów we wszystkich pojazdach. Choć w oczach części przedsiębiorców – prowadzi to do strat, jest wręcz przeciwnie. Wypoczęty kierowca, który spał lub wypoczywał przez przepisową ilość godzin, oznacza większe bezpieczeństwo na drodze – dla siebie samego, ale również innych uczestników ruchu.

Co więcej – choć towar dotrze do celu nieco później (w zgodzie z przepisami drogowymi), z pewnością nie ulegnie uszkodzeniu. Nadmierna prędkość i zmęczenie u kierowcy stwarzają warunki sprzyjające dla ewentualnych kolizji z innymi pojazdami, ale również do błędów prowadzącego pojazd. Te z kolei mogą – przykładowo – wiązać się z uszkodzeniem elementów infrastruktury drogowej (jak mosty czy wiadukty) i koniecznością ich naprawy. Istnieje wówczas ryzyko, że dojdzie również do uszkodzenia załadunku. Niewątpliwą zaletą tachografów jest również to, że pozwalają one na udowodnienie, że przejazd odbywał się przepisowo – w razie powstania jakichkolwiek wątpliwości po stronie policji lub innych organów.