UX jest skrótem od angielskiego sformułowania „User Experience” i jest dziedziną, która zajmuje się badaniem doświadczeń osób użytkujących aplikacje mobilne i internetowe, a także nabywców w sklepach internetowych. W jaki sposób UX wpływa na konwersję w sklepie online?

Cel stosowania User Experience

W związku z rosnącą popularnością internetu, a także sklepów online – zastosowanie UX staje się coraz powszechniejsze. W całym procesie chodzi głównie o to, by przebywanie użytkownika na określonej stronie było jak najprzyjemniejsze i zwiększyło szansę, że na nią wróci.

Etap badania użyteczności poszczególnych zastosowanych funkcjonalności jest niezwykle istotny. To na nim należy oprzeć marketing internetowy – gdyż właśnie testowanie sprawdzi, jak reaguje określona grupa docelowa na różne kwestie.

Jak zastosować UX?

Aby przeprowadzić konwersje e-commerce z użyciem wyżej wspomnianego User Experience, należy przede wszystkim zbadać sposób korzystania ze strony przez użytkowników. Można to zrobić z pomocą specjalnych programów, które stworzą statystyki związane z tym, w których miejscach użytkownicy przebywają najdłużej.

Dobrym pomysłem może być również zbadanie, co sprawiło, że potencjalny klient sklepu internetowego opuścił stronę. Istotne są szczegóły, które mogą wydawać się drobnostką na etapie tworzenia strony, jednak później dla userów – stają się nie do przejścia. Jednym z przykładowych tematów, które mogą budzić frustrację użytkowników, jest ilość wyskakujących okienek. Zdarza się bowiem, że chcąc wprowadzić kilka funkcjonalności na raz (m.in. możliwość rejestracji do newslettera i skorzystanie z pomocy pracownika na czacie) – zasłania się stronę na tyle, że osoba wchodząca na stronę wychodzi z niej nim rzeczywiście przejrzy ofertę.

Dostosowywanie do potrzeb

Marketing internetowy w dużej mierze musi być targetowany. Jako że każda nisza trafia do nieco innych klientów – również wygląd oraz sposób funkcjonowania sklepu internetowego musi być do nich dostosowany. W niektórych przypadkach trudno jednak jednoznacznie stwierdzić, co sprawdzi się w konkretnym przypadku bez wcześniejszych testów – zwłaszcza że preferencje użytkowników są płynne.

UX może mieć realny wpływ na zyski, jakie odnosi sklep internetowy. Badania pokazują, że nawet drobne zmiany (jak np. połączenie procesu rejestracji wraz z zamawianiem zamiast rozdzielanie ich) mogą przynieść ogromne efekty. Warto zainteresować się badaniami User Experience, które będą wstępem do zmian oraz maksymalizacji osiąganych zysków.